Kategorier
Hong Kong 2018

Hongkong – Utflykter

Det finns mycket att se i Hong Kong, ibland alldeles för mycket. Staden är ett av Kinas finansiella centrum och har en särställning som en SAR – Särskild Administrativ Provins. Det innebär att Hongkong har ett visst administrativt självstyre, egen valuta och demokratiska rättigheter som saknas i resten av Kina.

Andra opiumkriget

Hongkong har en spännande historia. Britterna erövrade Hongkongön under det första opiumkriget 1839 och Kina tvingades avträda ön under fredsfördraget 1842. Under det andra opiumkriget 1856-1860 erövrade britterna även Kowloon samt arrenderade halvön New Territories 1898. Ett arrende som löpte under 99 år. Fram till 1997 var ön därmed en brittisk kronkoloni och lämnades sedan över till Kina med villkor att demokratiska rättigheter skulle bibehållas.

Under vår vecka över nyåret 2018 hann vi bara se en bråkdel av alla platser så se detta inlägg som ett exempel på vad som finns i denna komplexa stad. Vi börjar med stadens kanske mest kända utflyktsmål: Victoria Peak

Victoria Peak

Victoria Peak är det näst högsta berget i Hong Kong med en höjd på 554 meter. Inte gigantiskt högt men med en fantastisk utsikt över staden. Uppe på toppen finns det utsiktsplats, restauranger, cafe, shopping samt en version av Madame Tussauds. Upp till höjden kan man ta sig via tre metoder:

  1. Via de gamla apostlahästarna, d.v.s. till fots. Du behöver ha rejäla benmuskler, bra kondition och vätska till hands. Det är en brant promenad men med en fantastisk vy via en slingrande väg uppför höjden.
  2. Via buss 10. Den kostar cirka 10 HK$ och resan uppåt är spektakulär när vägen slingrar sig uppför höjden. Bussen vi åkte med var en dubbeldäckare och mer än en gång hisnade det i magen när man kikade ut genom fönstret och såg rakt nerför branta stup på hundratals meter. Bussen är det smidigaste sättet att ta sig upp till toppen och man slipper köa. Bussarna går ofta så man behöver inte vänta länge.
  3. Via Peak Tram, en spårvagn som åker rakt uppför den branta sluttningen. Första resan gjordes 1888 och vagnarna har kvar samma utseende. När man åker den känns det som om man åker lodrätt uppför berget, så brant är det. Skall man åka skall man åka tidigt på morgonen. Senare på dagen är det enorma köer med väntetider på upp till två, tre timmar.
Buss 10 uppåt värre, från andra våningen på bussen …
Tramride nedför!
En promenad uppe på Victoria Peak

Om man inte vill shoppa när man kommit upp kan man ta en promenad längs toppen och njuta av utsikten. Om det är fint väder ser man långt och på kvällen lyser neonljusen vackert i staden nedanför. När vi var där var det dimmigt och lite fuktigt i luften, men ändå väldigt vackert. Se nedan:

[Best_Wordpress_Gallery id=”4″ gal_title=”Victoria Peak”]

Victoria bay

Victoria Bay från Hongkongöns färjeterminal

Bukten mellan Hongkongön och Kowloon trafikeras regelbundet och tätt med färja. Det är en resa som måste upplevas. Sampaner, oljetankers samt stora och små båtar åker fram och tillbaka samtidigt som solen speglar sig i vågorna. Färden kostar några få HK$ och tar cirka tio minuter. Åk gärna på kvällen klockan 20:00 då staden bjuder på ett hissnande ljusspektakel längs båda stränderna, men även på dagen är det en underbar åktur. Färjebolaget heter Star Ferries. Det går bussar till hamnen från båda sidor och det är inte långt från tunnelbanestationerna på respektive sida. Från Hongkongöns tunnelbana tar du lämpligen gångvägen några meter upp i luften då du ska ner till färjan. (Det är betydligt knepigare att ta sig ner till hamnen på gatuplanet).
Från Kowloonsidan så slutar Nathan Road nästan framme vid färje-stationen. Se nedan för lite bilder från våra färjeresor. Först lite bilder från dagturerna. Visst är det häftigt?

[Best_Wordpress_Gallery id=”7″ gal_title=”Victoria bay day”]

På natten är det mörkt och lite gryniga bilder men förhoppningsvis syns ändå alla färgerna:

[Best_Wordpress_Gallery id=”8″ gal_title=”Victoria Bay night”]

Victoria Prison & Police Station

Det finns 29 stycken fängelser i Hongkong varav ett är ett s.k. maximum security prison (Stanley prison). Totalt kan dessa ta hand om ca 8500 fångar.
Om man vill besöka ett fängelse men ända ha friheten att äta det man vill och kunna lämna det när man önskar så är Tai Kwun ett utmärkt val. Tai Kwun (den stora stationen) är ett historiskt byggnadskomplex från 1800-talet som omfattar gamla Victoria prison samt Hongkongs gamla polisstation. Byggnaderna har under åtta år renoverats för närmare 4 miljarder kronor och öppnades för publik under 2018. Fokus har varit att omvandla de historiska byggnaderna till ett konst och kulturcenter med många restauranger och renoverade celler som kan fängsla besökaren (OBS – skämt). Det är ett fascinerande besök.

Vi besökte cellerna, den gamla polisstationen som nu är kulturcentrum med många restauranger, rastade oss på den gamla rastplatsen samt avslutade i baren där vi åt en jättegod lunch.

Om du besöker Tai Kwun, missa inte de friterade mango/vårlöksstrimlorna med sötsyrlig sås. Helt enkelt underbara.

[Best_Wordpress_Gallery id=”10″ gal_title=”Tai kwun”]

Zoologiska trädgården

Hong Kong Zoological & Botanical Gardens är den äldsta parken i territoriet. Den byggdes 1860 och öppnades delvis 1864 för att vara klar 1871. I trädgården finns olika apor, fåglar, reptiler samt olika växter och blommor. När vi besökte den byggdes några av inhägnaderna om. Det är en trevlig promenad med vackra fontäner och promenadgångar. Utanför trädgården hittade vi gigantiska råttor som slank ned i kloakerna. Huhh!

[Best_Wordpress_Gallery id=”12″ gal_title=”zoo”]

Kowloon park

Ringmärkta flamingos i Kowloon park

Kowloon park ligger väster om Nathan road och täcker en yta om 13,3 kvadratkilometer. Den är lummig och grön med stenbelagda promenader, sprudlande fontäner, fåglar och massor med människor. Här hittar du många som inte har någonstans att bo, men som arbetar i mångmiljonstaden och som har Kowloon park som sitt vardagsrum.

[Best_Wordpress_Gallery id=”14″ gal_title=”Kowloon park”]
Kategorier
Hong Kong 2018

Hong Kong överlevnadsguide

OK, du har anlänt till Hong Kongs flygplats och nu är det dags att upptäcka staden. Då kanske det kan vara bra att veta några små tips som inte står i alla guideböcker.

Octopuskortet är oumbärligt!

Octopuskortet kan du köpa på Circle-K, 7-Eleven samt alla MTR stationer. Köp det! Det kostar 50 HK$ i deposition som du får tillbaka när du återlämnar kortet i slutet av din resa. Ladda korten med 100 HK$ till att börja med. Du kan alltid ladda på mera senare. Kortet swipar du när du skall åka tunnelbana, buss eller färja. Du kan också betala med det på vissa matställen och affärer. Helt fantastiskt kort. När du åker tunnelbana swipar du kortet när du går igenom spärrarna. På skärmen framför dig ser du då (om du är snabb) hur mycket kvar du har på kortet. När du anlänt till rätt tunnelbanestation så swipar du igen och ser då hur mycket resan kostade och hur mycket du har kvar. Det gäller att vara snabb med blicken för det visas bara en sekund. Du kan ladda kortet med kontanter i automater på alla MTR stationer (alltså inte med kreditkort).

Tunnelbanan (MTR) – snabb, modern och gigantisk!

MTR tar dig  snabbt och smidigt genom hela Hong Kong oavsett vilken ö du bor på. Tunnelbanan förbinder nämligen Kowloon/New Territories, Lantau och Hong Kong Island med flera underjordiska tunnlar och broar. Problemet är inte att åka tunnelbanan i sig. Problemet är att veta vilken utgång man skall ta för att komma rätt. Har du otur går du ut från stationen och in i en gigantisk shoppingmall där du raskt går vilse och törstar ihjäl bakom en stor annons från Gucci eller Hermés.

När du anländer till en station skall du därför först hitta en karta över stationen. På kartan visas området runt stationen samt var utgångarna är belägna. Studera kartan noga och välj rätt utgång. (Det kan vara skillnaden mellan att komma direkt dit du vill eller 2 timmars förvirrade promenader i konstiga kvarter).

Sedan kan det ta vad som helst mellan någon minut upp till en kvart att komma fram till rätt utgång. Vid Admiralty eller Central är de underjordiska komplexen vidsträckta. Lyckligtvis är det nästan alltid bra skyltat med vart de olika utgångarna finns.

Undvik rusningstider!

Mellan 7-9 och 17-19 är det rusning i tunnelbanan. Det innebär att några miljoner människor samtidigt skall ta sig hem via kommunala transportmedel. Tunnelbanetågen går i princip kontinuerligt; när ett tåg lämnat stationen är redan nästa tåg på väg in. På knutpunkterna såsom Central, Admiralty, mfl behöver man inte gå själv. Har man väl kommit in i folkmassan så trycks man framåt mot närmaste tunnelbanedörr. Om du inte lider av frotteurism bör du därför undvika dessa tider och speciellt de stationer där flera linjer sammanstrålar.

Hur hittar man tillbaka till MTR-stationen?

Det finns ofta blå skyltar med en stiliserad bläckfisk på gatunivå med pil till närmaste tunnelbanestation. Annars så är Google din vän, förutsatt att du köpt kontantkort och kan surfa billigt. Vilket leder oss till nästa punkt:

Mobiler och Hong Kong

Stäng av mobildata innan du anländer till Hong Kong. Det kan annars bli väldigt, väldigt  dyrt. De flesta shoppingkomplex, MTR, hotellen har gratis wifi. Vissa hotell lånar dessutom ut mobiler till sina gäster. Annars finns det möjlighet att köpa kontantkort med surf för en billig penning. Glöm inte bort att om någon i Sverige  ringer dig i Hong Kong, får du betala avgiften för samtalet från Sverige till Hong Kong, vilket kan bli väldigt dyrt.

Toalettbesök i Hong Kong

Ibland kan man undra om arkitekterna som ritar de olika husen i Hong Kong är sadister. Varför? Jo de struntar oftast fullständigt i att märka ut på översiktskartor var närmaste toalett är belägen. De flesta kinesiska restauranger saknar dessutom oftast toalett eller också har de den asiatiska varianten med hål i marken. Arkitekterna kanske njuter av att fantisera om skitnödiga turister som vacklar omkring med ett lidande uttryck i ansiktet och letar efter någonstans att lätta på trycket. För toaletter kan vara svåra att nå. Och sedan när man äntligen hittat rätt dörr och med ett förväntansfullt uttryck i ansiktet öppnar dörren så möts man av ett hål i marken med två markerade fotsteg. Utan papper och med en dörr som inte går att låsa.

Ha därför alltid med dig en rulle papper i fickan eller servetter eller något du kan använda. Undvik sedlarna eftersom de har en plastig yta som inte suger upp fekalier eller urin speciellt bra. Dessutom river sedlarna onödigt hårt i röven.

En förberedd turist bör därför träna lårmusklerna innan hen åker till Hong Kong. Lämpligen genom att träna jägarpositionen några veckor i förväg.  Då klarar du säkert av även den värsta håltoaletten.

Prova även att sitta på huk med byxorna uppdragna och försök torka dig i röven samtidigt utan att tappa mobiltelefonen i backen.

När du går in i ett shoppingcenter, kontrollera först om det finns skyltar som visar vart närmaste toa finns. Saknas skyltar finns det ett trick som ofta funkar: Tag hissen eller rulltrappan till översta våningen. Väldigt ofta finns det omarkerade toaletter här uppe bredvid hissen eller rulltrappans överdel.

Att promenera 3D

Ok, du har tagit tunnelbanan till Central och nu skall du besöka den där butiken på den speciella gatuadressen som din vänliga granne tipsade dig om vid frukosten i morse. I vanliga storstäder tar man sig fram via gatuplanet, läser på skyltar efter gatunamn och lotsar sig fram via övergångsställen eller via snabba rusningar över hårt trafikerade gator. Du kan göra det i Hong Kong också, men räkna med att det tar väldigt lång tid. För det första är alla gator avspärrade med staket och övergångsställena ransonerade. Att göra en rusning över en gata är förenat med livsfara. För det andra har bilar har ingen skyldighet att stanna för dig som i Sverige. Trafiken är tät och bilarna kör fort, även mitt i staden. Gå därför inte över vägen om det inte är grön gubbe (om du inte vill dö).

Upphöjda gångvägar

Höj blicken och spana av området. Ofta ser du snabbt att det verkar finnas en gångväg över vägarna, cirka 2-3 våningar upp. I anslutning till gångvägen finns det ofta trappor eller en rulltrappa. Använd dem och en helt ny värld uppenbarar sig. PÅ gångvägarna kan du snabbt förflytta dig oberoende av trafik, rödljus och livsfara dit du ska. För det mesta är det väl skyltat och ofta finns det dessutom rulltrappor så att du slipper bli svettig när du skall förflytta dig.

Utnyttja MTRs olika utgångar

Tunnelbanestationerna är som jag nämnde tidigare gigantiska komplex i Hong Kong. Via dessa kan du också snabbt och enkelt förflytta dig mellan olika utgångar som inom samma station kan befinna sig kilometer från varandra. Det finns också ett stort antal affärer, snabbmat och rulltrappor som gör promenaden ett nöje.

Bunkra upp före shoppingen

Shoppingcentren är gigantiska, ofta sammanbyggda med olika huskroppar (tower 1, tower 2, etc) och kan vara extremt förvirrande att orientera sig i. Att de dessutom är byggda på höjden med kanske tio olika våningar gör det inte enklare. Tag därför alltid med dig någon typ av vätska samt godis innan du ger dig in i en sådan djungel. Försök memorera varifrån du kom in, vilken huskropp och vilken våning. Det är inte alltför ovanligt att man efter några entusiastiska butiksinköp upptäcker att man inte har någon aning om var man är och att alla butiker just stängt, consiergen gått hem och toaletterna är stängda. Då kommer överlevnadskitet väl till pass.

Hong Kong är en fantastisk, mångfacetterad stad med många olika miljöer och intryck. Missa därför inte de lokala gatuköken med nudlar, äggvåfflor och de chilidoftande fiskbullarna.  Men mer om detta i ett annat inlägg.

Ha en fantastisk resa!

[sgmb id=”1″]

Kategorier
hälsa Mesopotamien

Lathet är mänsklighetens främsta egenskap

Nu undrar du säkert vad jag menar med detta. Att lathet skulle vara något bra? Är det inte snarare så att vi ser ner på lata människor? Att vi ser upp till dem som jobbar dygnet runt och kanske bara sover några timmar om dygnet? Steve Jobs som aldrig duschade och troligtvis luktade vedervärdigt sov max några timmar per dygn. Han var en arbetsnarkoman och ett ideal för många. Men Steve Jobs var också lat. Han designade exempelvis mobiltelefonerna så att antalet knapptryckningar för att göra något var minimalt.

Alla vi människor är lata. Det är inbyggt i vår kropp. Det är faktiskt en livsavgörande egenskap. Utan den hade vi aldrig överlevt. Har du tänkt på de belagda gångstigarna som byggherrar och arkitekter designar i nya villområden. Det är estetiskt vackra gångstigar som böljar fram och tillbaka mellan radhusen och buskagen. Men sedan viker det av en nedtrampad lerig stig från gångvägen ut till en busshållplats eller ett parkeringshus. Som av tusentals fötter, en myriad myror som trampat ned gräset till lera. Där har latheten klivit fram i ljuset. Man sparar några steg på att gena.

Vem var det som uppfann hjulet? Jo en lat person såklart. Hen bodde i Mesopotamien för sextusen år sedan. Ett samhälle som var strikt organiserat med olika samhällsgrupper med prästerna högst upp i hierarkin. Samhället var beroende av odlingarna. Städerna var gigantiskt stora, huvudstaden Ur hade vid den tiden 40 000 invåndare. Bönderna behövde frakta spannmål till staden från den omgivande landsbygden och då kom hen på att hjulet möjliggjorde att hen kunde frakta mer spannmål till lägre energi. Hen sparade på energin.

Lathet är helt enkelt vår inbyggda förmåga att se möjligheter till att spara energi. Men inte ur samhällssynpunkt. Nej, förmågan är rent egocentriskt. Men likväl fortplantar sig effekterna utåt till samhället och det skapas fordon som vi kan frakta oss i, videokonferenser så vi slipper flytta oss ur stolen, hissar för att ta oss upp i byggnader, osv. Utan lathet hade vi inte haft dessa civilisationens yttersta hjälpmedel.

Men latheten eller förmågan att spara energi är faktiskt än mer intrikat. Din kropp jobbar hela tiden för att spara energi. Oavsett om du sitter eller står så sker en konstant ström av små kommandon till dina muskler för att minimera energiförbrukningen (Läs mera om det här). På så vis får hjärnan maximal tillgång till energi. Hade du inte haft denna styrmekanism hade all energi åtgått till dina muskler och vi hade förvirrat sprungit omkring och inte fattat någonting.

Det här är något som det forskas på väldigt mycket just nu. Hur skall man utnyttja denna styrmekanism? För styrketräning till exempel. Eller konditionsträning. Din kropp motverkar ju onekligen dina tankar om svällande muskler eller maratonlopp. Det finns några trick. Vill du löpträna? Spring baklänges. Jo det är sant. Spring baklänges. Då rör du muskler på ett annorlunda sätt. Ditt styrsystem blir förvirrat och när det försöker minimera energiåtgången vet det inte vilka rattar den skall vrida på. Baklänges löpning förbrukar upp till åtta gånger mer energi än framlänges löpning. Dessutom stärker det magmusklerna, förbättrar din hållning. Vissa anser att det dessutom är bra för hjärta och lungor men jag har inte sett någon medicinsk studie på det. I Japan är det rätt vanligt och kallas för retro running. Jag har hittat två studier om hälsoeffekter 2014 och 2016 som du kan läsa om du vill fördjupa dig i det.
Sedan är det helt klart att om du skall springa baklänges, gör det på en inhägnad bana och inte ute i trafiken.

Latheten innebär också att vi har lättare att slå oss ned och slappa än att motionera. Vår kropp är utformad för att jaga byten vid behov och därefter vill den helst ta det lugnt framför brasan. Samtidigt omvandlas också muskler till energi om de inte används. Allt för att din hjärna skall få den energi den behöver.

Så vad är lösningen? Förståelse för hur just du beter dig är steg ett. Vi är inte alla stöpta i samma form. Nästa steg är att utforma din verklighet efter dina mål och förutsättningar.

Vad vill du göra med din lathet?

[sgmb id=”1″]

Kategorier
Okategoriserade

Spring ut ur bubblan!

Jag hamnar regelbundet i något jag kallar för bubblan. Det är ett tillstånd där jag inte känner något och upplever en allmän apati, en slags livsleda. Men det syns inte. Jag fungerar som vanligt utåt och kan skratta och gråta eller interagera med andra. På jobbet gör jag det jag ska men inte mera. Jag känner mig frånkopplad och utanför. Som om jag ser på världen genom ett genomskinligt lager. Det skimrar och allt är lite otydligt. Jag har svårt att känna lukter och den mesta maten smakar ingenting. Jag har svårt att ta tag i saker. Att driva något.

Jag antar att det är en form av depression. Det sammanfaller ofta med att jag är klar med något. En bok. Ett projekt. En resa som jag utfört.

Det kan också triggas av en känsla av misslyckande, när jag inte lyckas uppnå mina mål eller känner att jag fastnat i min livsvandring. Det är svårt att bryta sig ut ur. Jag säger till mig själv: Sluta nu! Ta tag i det!
Men jag kan inte. Jag är fast i bubblan och ingenting betyder något.
Hur bryter jag mig loss? Hur kommer jag ut? Inte ur garderoben utan ur min bubbla?

Idag lyckades jag komma loss och det är därför jag skriver detta. Jag är så lycklig att vara ute i verkligheten igen. Det finns några olika sätt som jag testat och som har potentialen att hjälpa till:

Motion

Så enkelt och så kraftfullt. Nu när jag funderat på varför jag hamnade i bubblan sist kan jag se att det är relaterat till när jag slutade träna för någon månad sedan. Motion frigör endorfiner och är psykiskt väldigt välgörande. Att motionera i naturen är ännu bättre. Människan är gjord för att leva i samklang med naturen. Springa på jord och gräs eller än bättre på en strand. Idag sprang jag i 24 minuter och redan efter tio minuter kickade endorfiner in. Jag kände mig lycklig. Jag sprang vidare och upptäckte att musiken jag lyssnade på fick mig att gråta. Jag kände något!

Att banta

Det låter väldigt konstigt men bantning funkar också på mig. Speciellt om jag svälter. Allt luktar så gott när man svälter. Allt smakar så gott när man äter något. Att banta (när man lyckas) ger också en inre tillfredsställelse att man gör något för sig själv. Precis på samma sätt som man känner sig framgångsrik när man tränat ett pass. Haha! Jag lyckades springa en liten bit idag. Jag skötte om mig själv!

Skriva

Om jag lyckas skriva något mår jag också bättre. Speciellt om jag har flyt och efteråt ser på texten och frågar mig själv om det verkligen var jag som skrev allt det där spännande eller humoristiska eller bara skruvade texterna.

Idag var det som sagt motionen som fick mig ut ur bubblan och det känns så skönt. Jag är närvarande igen. I nuet. I verkligheten.

Jag hoppas att du också mår bra. I annat fall kan en lite motionsrunda kanske hjälpa till?

Kramar i massor!

[sgmb id=”1″]

Kategorier
husbil

Vi ska bli med husbil!

Det där med husbil är en långdragen historia för mig och min älskade fru. Vi har nog snackat om det i tio år. Mycket snack men lite verkstad med andra ord. Innerst inne har jag väl själv varit mer intresserad av en båt men nu har jag fallit till föga även för en fritidsfarkost med fyra hjul.

Men det är inte helt enkelt att välja, speciellt inte om man som undertecknad är oskuld inom husbilsbranschen. Det dröjde inte länge innan ögonen gick i kors inför alla termer, standarder, märken, motorer, layouter och textilier. Hugaligen! Vi har ännu inte valt husbil men vi börjar närma oss ett val. Sedan kommer vi säkert ångra oss. De flesta byter tydligen bil inom ett år. Vi får väl se vad som händer…

Man kan knappast säga att vägen framåt mot detta val har varit spikrak. Snarare som en slingrig skogsväg där man till slut finner sig stående framför en stor sten och blir tvungen att backa tre kilometer medan buskarna på sidan av vägen skrapar sönder lacken och gnager i skägget. Därefter borstar man flisorna, spindlarna och dammet ur ögonen, vrider på ratten och kör in på en biväg.
Bara för att sju kilometer senare finna att vägen slutar framför ett brant stup. Men var det inte en liten lerig åkerstig några hundra meter bakåt?

Vi började så smått med att besluta att vi ville ha en dubbelsäng, en dörr in till sovrummet och sedan skulle man kunna gå på toa både från oss samt eventuella gäster utan att störa varandra. Vi hittade en hel del bilar som verkade helt fantastiska! Ända tills vi klev in i dem och insåg att vi inte kunde vända oss om i dem utan att kramas. Inget fel i det men kanske inte riktigt det vi var ute efter.
Jag hittade en bil som hette Chausson 728 EB. Fantastisk layout och precis allt det som vi sökte efter. Jublande berättade jag den glada nyheten för hustrun att nu behövde vi inte leta längre. Jag hade hittat den perfekta husbilen som mötte alla hennes önskemål. Vi åkte fem mil för att titta på den. Förväntansfullt öppnade jag dörren och hjälpte hustrun in. Hon såg sig om under cirka tre sekunder och gav sedan sitt omdöme:
”Den är trång och textilerna är fula och hur skall man kunna sitta och skita på toaletten?”
Inför den åsikten var det bara att böja sig.

Vad finns det då för husbilar?

  • Vi har alkovbilar, dvs de med ett extra sovutrymme ovanför förarhytten. De verkar vara på väg bort. Kanske för att det blir för högt luftmotstånd och därmed bensinförbrukning? Vad vet jag. De rymmer hela fotbollslag.
  • Sedan har vi halvintegrerade med eller utan taksäng. En halvintegrerad husbil innebär att tillverkaren tar ett lastbilschassi, behåller förarhytten och bygger sedan ett skåp bakom. En taksäng hissar man ned när man skall knoppa. Oftast över dinetten, så då kan man sova två extra i bilen. Den vanligaste modellen idag.
  • Helintegrerade är i princip små bussar och hela chassiet är i ett stycke. Dyra och därmed inte intressanta för oss.
  • Sist och absolut minst har vi plåtisar, vilket är korta husbilar, storlek förlängd folkabuss. Lite för små för oss.

Men det finns mer…

  • De flesta husbilar är byggda på ett chassi som bara tillåter 3,5ton totalvikt vilket innebär att om man har fem passagerare kanska kan lasta 100 kg. Inte mycket om man som hustrun älskar polerade stenar, obskyra vinflaskor och sand i säck från badstranden. Men det går att beställa chassin så man kan lasta 300kg extra. Kräver rätt typ av körkort..
  • Många städer i Tyskland kräver att bilarna uppfyller Euro 5/6. Har du en äldre bil får du alltså inte köra in i staden. Knepigt med äldre bilar mao.
  • Markis, parkvarnare, värme i bilen, frysskydd är ofta tillval, men väldigt bra att ha.
  •  De flesta husbilar är registrerade för fyra passagerare inklusive föraren. Men det går ofta att beställa en extra passagerarplats, men inte i efterskott.
  • Sängvarianter finns det många av: Fransk, dubbel, Queenbed, våning, alkov samt höga och låga långbäddar. Suck. Vad är bäst egentligen?

Bilen får inte kosta för mycket. Vi vill ha fem åkande och möjlighet för fem att sova i husbilen. Samtidigt är det nog så att det för det mesta är hustrun och undertecknad som åker i fordonet. Halvintegrerat verkar bäst och när det gäller sovande så är nästan alla sängar smala och korta. Vi har valt varsin bädd som man kan bädda ihop till en större bädd om lusten faller på….

Köken i den här prisklassen är i princip obefintliga och kylskåpen rymmer tre liter mjölk, en köttbit och några öl. Kanske en flaska champagne. Vi får se hur vi överlever.

Vi har besökt, provlegat och funderat på kanske hundra olika husbilar. Så klev vi in i en bil som kändes helt rätt från början. Den var perfekt förutom prislappen. Vi suckade, reviderade våra krav och besökte ytterligare några hundra tills vi på en grusig plan klev in i en husbil som jag redan dömt ut som opraktisk  och helt fel. Den är nu i toppen av vår lista. Tillsammans med två andra.

Imorgon skall vi välja. Det skall bli spännande.

Varning för husbilsoskulder ute på vägarna!

[sgmb id=”1″]