Kategorier
Crippes betraktelser

Elbilsfusk?

7 november

Jag upplever att det finns två skäl till att man skaffar elbil:

  • För att minska klimatavtrycket eller
  • För att få lägre bilkostnad.

Båda dessa skäl är troligtvis inte korrekta.

Elbilsbatteri använder t ex litium som är en mycket smutsig metall att utvinna och som förorenar naturen extremt mycket. Det är därför den i huvudsak utvinns i länder med låga krav på utsläpp. Så frågan är om en elbil ger ett lägre klimatavtryck än en snål kompressionsbil egentligen.

Sedan är det där med kostnader. En elbil kostar idag rejält mycket i inköp. Ofta runt 400kkr – 500kkr. Då borde man förvänta sig att dess ägarkostnader skulle vara extremt låga. Det stämmer förvisso när man ser på skatten, men knappast på försäkringen. Sedan är det det här med hur mycket bilen drar i kilowatt per mil. De siffror som oftast presenteras ligger mellan 1,3 kw/mil upp till 2,4 kw/mil för de stora lyxiga bilarna.

Men dessa värden är inte realistiska i verkligheten. Åtminstone inte i Sverige där temperaturen under halva året ligger runt nollan. Då drar en elbil betydligt mer, kanske upp till det dubbla. Då är det tveksamt om kalkylen går ihop även om el ofta kan produceras på ett klimatsmart sätt. I alla kalkyler förutsätts också att man bor i hus och laddar bilen i sitt garage, med en kostnad på 2 kronor/kilowatt. Vattenfall ger i sin kalkyl en årsförbrukning ( om man kör 1500 mil vilket de flesta kör ) på 3 000 kw, och hamnar då på en kostnad på 6 000kr/år för drift av en elbil.

Men 50% av svenskarna bor faktiskt i hyres eller bostadsrätter. För att ladda bilen får man då förlita sig på kommersiella företag med elstolpar, som har ett rejält påslag per kilowatt. I snitt betalar man då cirka 4 kr/kw. Då hamnar kalkylen plötsligt på 12 000/år för driften av en elbil.
Sedan drar ju inte bilen 2 KW på vintern utan betydligt mer. Så lägg på 50% på kostnaderna. Då hamnar vi på 18.000 kr/år för din elbil.

Som jämförelse så klarar de flesta mellanklassbilar med kompressionsmotor idag av att köras med 0,67l/mil eller lägre. Då blir bensinkostnaden per år 1500*17*0,67 = 17 085 kr/år.
Priset på en bil med kompressionsmotor är dessutom ungefär halva priset av en elbil. Då börjar skillnaden mellan elbil och kompressionsbil bli försumbara. Lyckas man hitta en kompressionsbil som drar betydligt mindre än 0,67 så är det definitivt lönsamt att ha en sådan.

Så är du sugen på en elbil, gör kalkylen. Bor du i lägenhet eller eget hus? Vad är din kostnad för elen? Hur mycket drar den elbil du är sugen på? Osv.

De praktiska delarna av att äga en elbil, att vänta tjugo minuter för att ladda bilen (eller längre) och planering för att hitta laddstolpar tar jag inte upp här men det är också sådant som man behöver se över.

Vad jag själv vill ha?
En rolig, snabb, snygg, säker, praktisk och ekonomisk suv såklart.

Men sådana finns nog inte.


Upptäck mer från Christer Rindebratt

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

Upptäck mer från Christer Rindebratt

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa