Köp och leveransvillkor

Företagsnamn: Ymershorn
Organisationsnummer: 610705-1218

Allmänt

Vi tar enbart emot beställningar som gjorts på vår hemsida. En produkts tillgänglighet framgår på produktsidan.

Efter att du har lagt en beställning skickar vi ett mejl till dig med information om att beställningen har tagits emot. Vissa böcker är s.k. print on demand och då är leveranstiden normalt två veckor.

All information angående din beställning skickas via mejl, så du förväntas följa din mejlkorg efter att du lagt en beställning via oss. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du har några frågor om din beställning eller om du behöver vägledning för att lägga en beställning.

2. Priser och betalning

Priserna på våra produkter anges i svenska kronor inklusive moms. Vi följer Skatteverkets tabell för momssatser.

Vi förbehåller oss rätten att ändra priser utan föregående avisering. Priset som var aktuellt vid ditt beställningstillfälle är det som gäller oavsett om priset går upp eller ned efteråt.

Vi samarbetar med Klarna för att kunna erbjuda dig som kund alternativa betalmetoder. Oavsett betalsätt hanteras alla betalningar av Klarna och du väljer mellan fakturabetalning, delbetalning, kortbetalning samt direktbetalning. Betalinformation mejlas ut av Klarna i samband med att din beställning skickas från vårt lager. Fakturor har en förfallotid på 30 dagar. Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar hos Klarna.se

Vi accepterar VISA och Mastercard som är utfärdade i något EU land. Vi använder oss av 3D Secure/SecureCode som är en säkrare lösning för dig som betalar med kort.

3. Fraktsätt och speditörer

Kostnaden för respektive fraktsätt framgår i kassan. Hos oss kan du välja mellan följande fraktsätt:

Leverans till ombud Paketet levereras till närmaste utlämningsställe. Du kan även aktivt välja ett specifikt utlämningsställe som du föredrar. Mottagaren behöver kunna uppvisa giltig legitimation.

Standardleverans

Enstaka böcker levereras alltid via PostNord. Fraktkostnad beror på antalet böcker samt tyngd.

Direktleverans digitala böcker Gäller endast nedladdningsbara böcker. De finns direkt efter köp tillgängliga i det digitala biblioteket under ditt konto.

* Leverans sker i enlighet med de uppgifter som anges vid beställningstillfället. Du som kund har därför ett ansvar att ange korrekta uppgifter. Om leverans skett enligt avtal men det visar sig att uppgifterna inte är korrekta, är det utom Ymershorns ansvar.

4. Leveranser

Den totala leveranstiden för beställningen presenteras endast i kassan, där även frakttiden är inräknad beroende på valt fraktsätt. Hur snart en produkt kan skickas (frakttid ej inräknad) står angiven på respektive produktsida. Av miljöskäl och god service försöker vi alltid att samleverera din beställning.

Dina digitala böcker levereras direkt och finns tillgängliga för nedladdning i Digitalt bibliotek, som du hittar under ditt Konto.
Vi rekommenderar att alltid ladda ned en backup av alla digitala böcker, eftersom de kan utgå ur sortimentet eller av annan anledning försvinna från hemsidan.

5. Force Majeure

Utan att begränsa de rättigheter och skyldigheter som följer av konsumentskyddslagstiftningen ansvarar Ymershorn inte för skador som orsakats av ett hinder utanför Ymershorn kontroll, som Ymershorn inte rimligen kunnat förutse vid beställningstidpunkten och som Ymershorn inte rimligen kunnat undvika eller övervinna. Sådana Force Majeure-orsaker är till exempel krig, naturkatastrofer, strejker, bränder, trafikavbrott eller andra orsaker med liknande verkan.

6. Ångerrätt och retur

Som kund har du 14 dagars ångerrätt (räknat från att du mottagit produkten) enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokal. Ymershorn erbjuder dig möjlighet att returnera i 28 dagar från det att du mottagit produkten.

Om du vill åberopa din ångerrätt ska du meddela oss detta, kontakta oss här eller använd Konsumentverkets standardformulär.

Följande produkter undantas från ångerrätten och kan inte returneras:

  • Nedladdningsbara produkter; då de på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas
  • Kodkort/värdebevis

Returnerar du en oanvänd produkt med eventuellt tillhörande etiketter och förpackning inom 28 dagar återbetalas hela beloppet. Om produktens kvalitet har påverkats till följd av att du som kund har hanterat den mer än vad som är nödvändigt för att undersöka dess egenskaper eller funktioner, kan avdrag på återbetalningen motsvarande produktens värdeminskning komma att göras.

Du betalar själv för returen tillbaka.

Lägg produkten i dess originalförpackning (om den hade någon). Det är viktigt att du förpackar produkten med ett yttre emballage så att originalförpackningen är skyddad, klistra aldrig returetiketten direkt på originalförpackningen. Bifoga en kopia på orderbekräftelsen eller liknande där ordernummer och kunduppgifter framgår. Saknas den informationen i paketet kan vi inte se att returen kommer från dig. Spara alltid kvitto och sändningsnummer som styrker returen tills dess att returen är mottagen av oss.

Returadress: Ymershorn returer, Christer Rindebratt, Pålgatan 8, 752 21 Uppsala. För att byta din produkt mot en annan returnerar du enligt våra returvillkor och beställer sedan den produkt du vill ha istället.

7. Återbetalning

Är beställningen redan betald kontaktar Klarna dig för återbetalning av återstående belopp. Återbetalning sker utan dröjsmål (normalt inom några dagar) från att Ymershorn erhållit produkten i retur.

Är fakturan inte betald rekommenderar vi att du rapporterar en retur till Klarna för att undvika eventuell påminnelseavgift under tiden det tar för oss att motta och hantera din retur. Det gör du enkelt på klarna.se eller via Klarnas app.

När vi har registrerat returen justeras beloppet och Klarna skickar dig en uppdaterad faktura via mejl.

8. Ej uthämtade paket

För ej uthämtade brev eller paket debiterar vi dig för våra kostnader för frakt, returfrakt, administration och hantering, för närvarande 149 kr.

9. Reklamation

När du som kund hämtar ut eller tar emot din beställning ska du omgående kontrollera att emballaget är helt och att innehållet är helt och fungerande. Reklamationsrätten omfattar endast ursprungliga fel och inte t.ex fel orsakade av normalt slitage.

Reklamation sker via mejl till christer@ymershorn.se. Bifoga alltid bilder, information om när felet upptäcktes samt utförlig beskrivning av felet.

Du som kund har möjlighet att välja på att få felet avhjälpt, en omleverans av produkten alternativt ett återköp. För att vi ska kunna genomföra en omleverans krävs det att aktuell produkt finns tillgänglig.

Vid godkänd reklamation bekostar Ymershorn kostnaden för returfrakt. Reklamation till Ymershorn ska göras inom skälig tid efter det att felet upptäckts, dock senast inom en månad.

10. Tvist

Tvister ska i första hand lösas i samförstånd med vår kundservice. Om tvisten kvarstår tillämpar Ymershorn alternativ tvistlösning. Det innebär att om du som konsument har ett krav som Ymershorn avslår har du möjlighet att få ärendet prövat av Allmänna Reklamationsnämnden, ARN. Ymershorn förbinder sig då att följa ARN’s utslag.

Allmänna reklamationsnämnden, Box 174 101 23 Stockholm. ARN:s webbplats

Du kan läsa mer om alternativ tvistlösning för konsument på EU-kommissionens webbplats.

12. Personuppgifter

Det är viktigt för oss att du som kund känner dig trygg när du handlar hos oss.

Om du beställt åt en annan mottagare utan dennes vetskap kan vi komma att lämna ut ditt förnamn och efternamn för att mottagaren ska känna sig trygg i att hämta ut beställningen.

.