Kategorier
Okategoriserade

Att skapa ett eget omslag

Det är inte lätt att få till ett bra omslag och jag är inte på något sätt någon expert på saken, men jag tänkte skriva ner hur jag jobbar. Ovan ser du omslaget till min senaste berättelse: de Vedervärdiga Apornas Dans. Bilden på apan är en s.k. lagerbild där Sally har gjort alla Photoshop-effekter samt snyggat till. Jag har skrivit text och gett synpunkter på hur jag skulle vilja ha det ;-).
Rubriken är satt i mitt favorit-typsnitt för mina böcker: ”Capture-IT”. Det har den rätta lite skitiga looken jag är ute efter.

Använd lämpligt verktyg för att skapa din layout. Jag har under åren använt både Word och Photoshop, båda har fyllt sitt syfte. Photoshop ger en bättre noggrannhet och en uppsjö av metoder för att få till stånd snygga effekter. Word är mer rakt på men kan generera ett omslag som är användbart. Var noga i båda programmet att definiera arbetsytan så att den färdiga bilden täcker bokens fram+rygg+baksida samt 5mm bleed-yta runtom. Tänk också på att om du gör omslaget innan boken är klar kommer du att behöva justera bildstorleken eftersom ryggen växer och krymper med antalet sidor SAMT inlagans papperstjocklek.

När du är klar så sparar du det färdiga dokumentet i PDF-format. För Photoshop är det lämpligt att välja bort kryssrutan med att inkludera funktioner så att Photoshops redigeringsfunktioner bibehålls.

Nu kommer det sista steget: Du måste lägga in bleed och cropbox information i dokumentet. Jag har tyvärr bara hittat ett program som kan göra detta och det är Acrobat Professional. Öppna din PDF i Acrobat Professional. Sök och hitta pluginen Tryckproduktion, samt öppna den. Till höger finner du funktionen ”Ställ in sidrutor”. Klicka på den.

Hitta ”Marginalreglage – tillämpa på” samt välj Cropbox i rutan. Klicka fram 5mm för alla sidor runt om. Välj BleedBox och kontrollera att samma avstånd är definierat. Klicka på OK. Välj STÄNG till höger (Stänger tryckeriproduktionsmodulen). Spara och stäng dokumentet. Din PDF har nu cropbox och bleed definierat. Ibland kan du behöva lägga till skärmärken också vilket sker i samma plugin.

Skicka in dokumentet för tryck.
Gratulera dig själv till ett bra jobb!

Kategorier
Hong Kong 2018

Käka i Hongkong

Torkad reptil på pinne. Någon?

Hong Kong är en smältdegel av matinfluenser från Kina, England, Europa och övriga Asien. Med en befolkning som består av 95% kineser så dominerar dock det kinesiska köket med fokus på kantonesiska maträtter. Det innebär att du kan hitta allehanda spännande maträtter som du troligtvis aldrig någonsin kommer finna i din lokala restaurang i Sverige. Reptiler på pinne kanske? Torkade kycklingfötter? Friterat fiskskinn? Äggvåfflor med macha? Samt nudlar, nudlar och åter nudlar i alla de olika smaker och varianter som kan tänkas.

Kinesiska kan vara bra att kunna eftersom inte alla menyer står på engelska. Lyckligtvis har google en app du kan ladda ned lokalt på din mobil och översätta exempelvis menyerna. Funkar för det mesta…
Fungerar det inte så kan du alltid peka på lämplig matgranne och gestikulerande försöka visa att du vill ha de som hen just äter. Förhoppningsvis är det något du inte kräks av.

Råvaror på torget

Har du en lägenhet med ett eget kök? Grattis! Då kan du köpa färska råvaror på någon av de torgplatser (wet markets) som finns. Vi besökte torget i Wan Chai där du finner grönsaker, färsk fisk samt torkad fisk. Vi hittade inget kött här, men det finns säkert på andra torgplatser. Peka på lämplig levande firre och fiskhandlaren plockar resolut upp den, avlivar den snabbt och filear eller styckar den efter dina önskemål. Färskare än så blir det knappast.

Hos fiskhandlaren. Färskare än såhär blir det knappast….
[Best_Wordpress_Gallery id=”16″ gal_title=”wet markets”]

Gatmat

Saknar du eget kök? Förtvivla inte. Gå ut genom dörren till hotellet och inom 100 meter hittar du garanterat ett nudelcafé med slamrig inredning (i bästa fall), samt smaksatta nudlar för det facila priset av 30 blänkande Hongkongdollar. Snabbt. Enkelt. Oftast välsmakande. Eller som ovan, ett stånd där det säljs kantonesiska fiskbullar med chili. Enkelt. Och förvånansvärt gott för bara 8 HK$.

Vi ramlade in på Hongkongs motsvarighet till Donken och beställde nudlar, varmt te, kallt te med mjölk samt varmt vatten (vad man nu skulle ha det till).
Det var väl ingen smaksensation men fyllde våra magar för 55HK$ styck. Ungefär som Donken där hemma med andra ord.

Som du ser till höger hade däremot i princip alla våra bordsgrannar beställt råvaror samt en brännare så de kokade sina nudlar och sitt kött direkt på bordet.
Väldigt trevligt och definitivt en maträtt/tillagningsmetod vi skall testa nästa gång.

Äggvåfflor (Gai Daan Jai)

Äggvåfflor eller gai daan jai som det heter på kantonesiska är ett perfekt mellanmål när du strosat runt några timmar och behöver ett snabbt och gott energitillskott. Äggvåfflorna serveras nybakade från gatustånd och är helt oemotståndliga. Fyllda med choklad, macha, banan eller varför inte skinka, kastanj eller sjögräs?

Äggvåffla live.

Dim Sum

Dim sum med grönsaker, köttbullar, räkor och fiskfärs. I mitten en smarrig efterrätt samt i bakgrunden honungsmarinerad komage. Smarrigt värre!

Vad vore Hongkong utan dim sum? Blott ingenting. Som en brasa utan ved, en besticklåda utan knivar, en skalle utan hjärna, en hiss utan schakt, ett i utan punkt, en ko utan …. Du fattar.

Dim sum är en kantonesisk fras som ungefär betyder ”vidrör hjärtat”, men som oftast används i betydelsen tilltugg. På det viset kan man ju se dim sum som en kantonesisk variant av danskt smörrebröd.

Dim sum får du till frukost, lunch och middag eller närsomhelst som du känner suget slå till.

The Dim Sum Specialists kunde också erbjuda ångkokta kycklingfötter? Någon som vill ha?

Åsikterna om vilken dim sum som just nu är bäst i Hongkong duggar tätt i Hongkong. Det som är inne ett år är ute nästa. Canton’s Dim Sum Expert är en kedja med någon typ av omnämnande i Guide Michelin som vissa pekar på, andra experter såsom Vincent pekar på fartygsrestaurangen Jumbo Kingdom i Aberdeen harbour. Vi är inga dim sum experter och orkade inte åka så långt, så vi beslöt oss för att gå till första bästa restaurang som var det. I närheten av Night market hittade vi då denna pärla med slamriga bord, toalett utan sittplats och en dim sum meny som var lika lång som Eiffeltornet (nästan). Namnet på restaurangen var ”The Dim Sum Specialist”. Kunde det bli bättre?

Kantonesisk rispudding

En rätt som kineserna kan köa i timmar för är kantonesisk rispudding från den lilla restaurangen Four Seasons Pot Rice på 46-58 Arthur Street vid tunnelbanestation Yua Ma Tei. Vi råkade stöta på restaurangen när vi besökte Night Market, men kön var alldeles för lång för oss just då. Sedan har vi läst in oss på maträtten och nästa gång! Då skall vi definitivt dit!

Kön vid Four seasons Clay Rice Pot restaurang

För instruktioner hur du äter lergrytpudding se här.

The Chinese Library

Lyxigt värre!

The Chinese Library är en lyxig restaurang belägen i Tai Kwun – det gamla fängelset, som nu är omgjort till ett kulturcenter. Maten är fantastisk och trots lyxatmosfären inte alltför dyr för en svensk plånbok. Serveringen var blixtsnabb och följsam. Ljudatmosfären var när vi var där relativt hög, men kan bero på resten av gästerna. Akustiken borde annars dämpa det mesta.

Saftig anka med sojabönor. Mums.

Vi åt anka och revbensspjäll, båda var smakrika och delikata. Glöm inte att beställa tillbehör såsom ris eller nudlar eftersom de inte ingår i rätterna. Till maten tog vi varsitt glas vin samt kolsyrat vatten för att hålla nere kostnaderna. Notan slutade på ca 850HK$, men det var det värt.

Nyårssupé i Hongkong

En gigantisk halv hummer …

Vi var ju i Hongkong över nyåret och vad passar välan bättre då än att äta lite lyxigare mat såsom hummer när det gamla året dör och det nya året föds. Sagt och gjort. Vi fann Dragon Noodles Academy, en restaurang som skröt med att den på något sätt var identifierad i Guide Michelin, stegade in och beställde dumplings samt var sin halv hummer till det facila priset av 160HK$ per styck. När maträtten kom in tappade vi hakan för det var en riktigt rejäl portion. Till rätten fick vi lämpliga verktyg inklusive ett par plasthandskar för att slippa bli kladdiga. Supergott var det också.

[Best_Wordpress_Gallery id=”18″ gal_title=”nyårsmat”]

Hongkong är en spännande matstad och vi har bara skrapat lite på ytan under vår resa men det gör det bara ännu mer spännande. Vad ska vi upptäcka nästa gång?

Ha ett underbart matår – 2019!

Kategorier
Hong Kong 2018

Hongkong – Utflykter

Det finns mycket att se i Hong Kong, ibland alldeles för mycket. Staden är ett av Kinas finansiella centrum och har en särställning som en SAR – Särskild Administrativ Provins. Det innebär att Hongkong har ett visst administrativt självstyre, egen valuta och demokratiska rättigheter som saknas i resten av Kina.

Andra opiumkriget

Hongkong har en spännande historia. Britterna erövrade Hongkongön under det första opiumkriget 1839 och Kina tvingades avträda ön under fredsfördraget 1842. Under det andra opiumkriget 1856-1860 erövrade britterna även Kowloon samt arrenderade halvön New Territories 1898. Ett arrende som löpte under 99 år. Fram till 1997 var ön därmed en brittisk kronkoloni och lämnades sedan över till Kina med villkor att demokratiska rättigheter skulle bibehållas.

Under vår vecka över nyåret 2018 hann vi bara se en bråkdel av alla platser så se detta inlägg som ett exempel på vad som finns i denna komplexa stad. Vi börjar med stadens kanske mest kända utflyktsmål: Victoria Peak

Victoria Peak

Victoria Peak är det näst högsta berget i Hong Kong med en höjd på 554 meter. Inte gigantiskt högt men med en fantastisk utsikt över staden. Uppe på toppen finns det utsiktsplats, restauranger, cafe, shopping samt en version av Madame Tussauds. Upp till höjden kan man ta sig via tre metoder:

  1. Via de gamla apostlahästarna, d.v.s. till fots. Du behöver ha rejäla benmuskler, bra kondition och vätska till hands. Det är en brant promenad men med en fantastisk vy via en slingrande väg uppför höjden.
  2. Via buss 10. Den kostar cirka 10 HK$ och resan uppåt är spektakulär när vägen slingrar sig uppför höjden. Bussen vi åkte med var en dubbeldäckare och mer än en gång hisnade det i magen när man kikade ut genom fönstret och såg rakt nerför branta stup på hundratals meter. Bussen är det smidigaste sättet att ta sig upp till toppen och man slipper köa. Bussarna går ofta så man behöver inte vänta länge.
  3. Via Peak Tram, en spårvagn som åker rakt uppför den branta sluttningen. Första resan gjordes 1888 och vagnarna har kvar samma utseende. När man åker den känns det som om man åker lodrätt uppför berget, så brant är det. Skall man åka skall man åka tidigt på morgonen. Senare på dagen är det enorma köer med väntetider på upp till två, tre timmar.
Buss 10 uppåt värre, från andra våningen på bussen …
Tramride nedför!
En promenad uppe på Victoria Peak

Om man inte vill shoppa när man kommit upp kan man ta en promenad längs toppen och njuta av utsikten. Om det är fint väder ser man långt och på kvällen lyser neonljusen vackert i staden nedanför. När vi var där var det dimmigt och lite fuktigt i luften, men ändå väldigt vackert. Se nedan:

[Best_Wordpress_Gallery id=”4″ gal_title=”Victoria Peak”]

Victoria bay

Victoria Bay från Hongkongöns färjeterminal

Bukten mellan Hongkongön och Kowloon trafikeras regelbundet och tätt med färja. Det är en resa som måste upplevas. Sampaner, oljetankers samt stora och små båtar åker fram och tillbaka samtidigt som solen speglar sig i vågorna. Färden kostar några få HK$ och tar cirka tio minuter. Åk gärna på kvällen klockan 20:00 då staden bjuder på ett hissnande ljusspektakel längs båda stränderna, men även på dagen är det en underbar åktur. Färjebolaget heter Star Ferries. Det går bussar till hamnen från båda sidor och det är inte långt från tunnelbanestationerna på respektive sida. Från Hongkongöns tunnelbana tar du lämpligen gångvägen några meter upp i luften då du ska ner till färjan. (Det är betydligt knepigare att ta sig ner till hamnen på gatuplanet).
Från Kowloonsidan så slutar Nathan Road nästan framme vid färje-stationen. Se nedan för lite bilder från våra färjeresor. Först lite bilder från dagturerna. Visst är det häftigt?

[Best_Wordpress_Gallery id=”7″ gal_title=”Victoria bay day”]

På natten är det mörkt och lite gryniga bilder men förhoppningsvis syns ändå alla färgerna:

[Best_Wordpress_Gallery id=”8″ gal_title=”Victoria Bay night”]

Victoria Prison & Police Station

Det finns 29 stycken fängelser i Hongkong varav ett är ett s.k. maximum security prison (Stanley prison). Totalt kan dessa ta hand om ca 8500 fångar.
Om man vill besöka ett fängelse men ända ha friheten att äta det man vill och kunna lämna det när man önskar så är Tai Kwun ett utmärkt val. Tai Kwun (den stora stationen) är ett historiskt byggnadskomplex från 1800-talet som omfattar gamla Victoria prison samt Hongkongs gamla polisstation. Byggnaderna har under åtta år renoverats för närmare 4 miljarder kronor och öppnades för publik under 2018. Fokus har varit att omvandla de historiska byggnaderna till ett konst och kulturcenter med många restauranger och renoverade celler som kan fängsla besökaren (OBS – skämt). Det är ett fascinerande besök.

Vi besökte cellerna, den gamla polisstationen som nu är kulturcentrum med många restauranger, rastade oss på den gamla rastplatsen samt avslutade i baren där vi åt en jättegod lunch.

Om du besöker Tai Kwun, missa inte de friterade mango/vårlöksstrimlorna med sötsyrlig sås. Helt enkelt underbara.

[Best_Wordpress_Gallery id=”10″ gal_title=”Tai kwun”]

Zoologiska trädgården

Hong Kong Zoological & Botanical Gardens är den äldsta parken i territoriet. Den byggdes 1860 och öppnades delvis 1864 för att vara klar 1871. I trädgården finns olika apor, fåglar, reptiler samt olika växter och blommor. När vi besökte den byggdes några av inhägnaderna om. Det är en trevlig promenad med vackra fontäner och promenadgångar. Utanför trädgården hittade vi gigantiska råttor som slank ned i kloakerna. Huhh!

[Best_Wordpress_Gallery id=”12″ gal_title=”zoo”]

Kowloon park

Ringmärkta flamingos i Kowloon park

Kowloon park ligger väster om Nathan road och täcker en yta om 13,3 kvadratkilometer. Den är lummig och grön med stenbelagda promenader, sprudlande fontäner, fåglar och massor med människor. Här hittar du många som inte har någonstans att bo, men som arbetar i mångmiljonstaden och som har Kowloon park som sitt vardagsrum.

[Best_Wordpress_Gallery id=”14″ gal_title=”Kowloon park”]
Kategorier
Hong Kong 2018

Hong Kong överlevnadsguide

OK, du har anlänt till Hong Kongs flygplats och nu är det dags att upptäcka staden. Då kanske det kan vara bra att veta några små tips som inte står i alla guideböcker.

Octopuskortet är oumbärligt!

Octopuskortet kan du köpa på Circle-K, 7-Eleven samt alla MTR stationer. Köp det! Det kostar 50 HK$ i deposition som du får tillbaka när du återlämnar kortet i slutet av din resa. Ladda korten med 100 HK$ till att börja med. Du kan alltid ladda på mera senare. Kortet swipar du när du skall åka tunnelbana, buss eller färja. Du kan också betala med det på vissa matställen och affärer. Helt fantastiskt kort. När du åker tunnelbana swipar du kortet när du går igenom spärrarna. På skärmen framför dig ser du då (om du är snabb) hur mycket kvar du har på kortet. När du anlänt till rätt tunnelbanestation så swipar du igen och ser då hur mycket resan kostade och hur mycket du har kvar. Det gäller att vara snabb med blicken för det visas bara en sekund. Du kan ladda kortet med kontanter i automater på alla MTR stationer (alltså inte med kreditkort).

Tunnelbanan (MTR) – snabb, modern och gigantisk!

MTR tar dig  snabbt och smidigt genom hela Hong Kong oavsett vilken ö du bor på. Tunnelbanan förbinder nämligen Kowloon/New Territories, Lantau och Hong Kong Island med flera underjordiska tunnlar och broar. Problemet är inte att åka tunnelbanan i sig. Problemet är att veta vilken utgång man skall ta för att komma rätt. Har du otur går du ut från stationen och in i en gigantisk shoppingmall där du raskt går vilse och törstar ihjäl bakom en stor annons från Gucci eller Hermés.

När du anländer till en station skall du därför först hitta en karta över stationen. På kartan visas området runt stationen samt var utgångarna är belägna. Studera kartan noga och välj rätt utgång. (Det kan vara skillnaden mellan att komma direkt dit du vill eller 2 timmars förvirrade promenader i konstiga kvarter).

Sedan kan det ta vad som helst mellan någon minut upp till en kvart att komma fram till rätt utgång. Vid Admiralty eller Central är de underjordiska komplexen vidsträckta. Lyckligtvis är det nästan alltid bra skyltat med vart de olika utgångarna finns.

Undvik rusningstider!

Mellan 7-9 och 17-19 är det rusning i tunnelbanan. Det innebär att några miljoner människor samtidigt skall ta sig hem via kommunala transportmedel. Tunnelbanetågen går i princip kontinuerligt; när ett tåg lämnat stationen är redan nästa tåg på väg in. På knutpunkterna såsom Central, Admiralty, mfl behöver man inte gå själv. Har man väl kommit in i folkmassan så trycks man framåt mot närmaste tunnelbanedörr. Om du inte lider av frotteurism bör du därför undvika dessa tider och speciellt de stationer där flera linjer sammanstrålar.

Hur hittar man tillbaka till MTR-stationen?

Det finns ofta blå skyltar med en stiliserad bläckfisk på gatunivå med pil till närmaste tunnelbanestation. Annars så är Google din vän, förutsatt att du köpt kontantkort och kan surfa billigt. Vilket leder oss till nästa punkt:

Mobiler och Hong Kong

Stäng av mobildata innan du anländer till Hong Kong. Det kan annars bli väldigt, väldigt  dyrt. De flesta shoppingkomplex, MTR, hotellen har gratis wifi. Vissa hotell lånar dessutom ut mobiler till sina gäster. Annars finns det möjlighet att köpa kontantkort med surf för en billig penning. Glöm inte bort att om någon i Sverige  ringer dig i Hong Kong, får du betala avgiften för samtalet från Sverige till Hong Kong, vilket kan bli väldigt dyrt.

Toalettbesök i Hong Kong

Ibland kan man undra om arkitekterna som ritar de olika husen i Hong Kong är sadister. Varför? Jo de struntar oftast fullständigt i att märka ut på översiktskartor var närmaste toalett är belägen. De flesta kinesiska restauranger saknar dessutom oftast toalett eller också har de den asiatiska varianten med hål i marken. Arkitekterna kanske njuter av att fantisera om skitnödiga turister som vacklar omkring med ett lidande uttryck i ansiktet och letar efter någonstans att lätta på trycket. För toaletter kan vara svåra att nå. Och sedan när man äntligen hittat rätt dörr och med ett förväntansfullt uttryck i ansiktet öppnar dörren så möts man av ett hål i marken med två markerade fotsteg. Utan papper och med en dörr som inte går att låsa.

Ha därför alltid med dig en rulle papper i fickan eller servetter eller något du kan använda. Undvik sedlarna eftersom de har en plastig yta som inte suger upp fekalier eller urin speciellt bra. Dessutom river sedlarna onödigt hårt i röven.

En förberedd turist bör därför träna lårmusklerna innan hen åker till Hong Kong. Lämpligen genom att träna jägarpositionen några veckor i förväg.  Då klarar du säkert av även den värsta håltoaletten.

Prova även att sitta på huk med byxorna uppdragna och försök torka dig i röven samtidigt utan att tappa mobiltelefonen i backen.

När du går in i ett shoppingcenter, kontrollera först om det finns skyltar som visar vart närmaste toa finns. Saknas skyltar finns det ett trick som ofta funkar: Tag hissen eller rulltrappan till översta våningen. Väldigt ofta finns det omarkerade toaletter här uppe bredvid hissen eller rulltrappans överdel.

Att promenera 3D

Ok, du har tagit tunnelbanan till Central och nu skall du besöka den där butiken på den speciella gatuadressen som din vänliga granne tipsade dig om vid frukosten i morse. I vanliga storstäder tar man sig fram via gatuplanet, läser på skyltar efter gatunamn och lotsar sig fram via övergångsställen eller via snabba rusningar över hårt trafikerade gator. Du kan göra det i Hong Kong också, men räkna med att det tar väldigt lång tid. För det första är alla gator avspärrade med staket och övergångsställena ransonerade. Att göra en rusning över en gata är förenat med livsfara. För det andra har bilar har ingen skyldighet att stanna för dig som i Sverige. Trafiken är tät och bilarna kör fort, även mitt i staden. Gå därför inte över vägen om det inte är grön gubbe (om du inte vill dö).

Upphöjda gångvägar

Höj blicken och spana av området. Ofta ser du snabbt att det verkar finnas en gångväg över vägarna, cirka 2-3 våningar upp. I anslutning till gångvägen finns det ofta trappor eller en rulltrappa. Använd dem och en helt ny värld uppenbarar sig. PÅ gångvägarna kan du snabbt förflytta dig oberoende av trafik, rödljus och livsfara dit du ska. För det mesta är det väl skyltat och ofta finns det dessutom rulltrappor så att du slipper bli svettig när du skall förflytta dig.

Utnyttja MTRs olika utgångar

Tunnelbanestationerna är som jag nämnde tidigare gigantiska komplex i Hong Kong. Via dessa kan du också snabbt och enkelt förflytta dig mellan olika utgångar som inom samma station kan befinna sig kilometer från varandra. Det finns också ett stort antal affärer, snabbmat och rulltrappor som gör promenaden ett nöje.

Bunkra upp före shoppingen

Shoppingcentren är gigantiska, ofta sammanbyggda med olika huskroppar (tower 1, tower 2, etc) och kan vara extremt förvirrande att orientera sig i. Att de dessutom är byggda på höjden med kanske tio olika våningar gör det inte enklare. Tag därför alltid med dig någon typ av vätska samt godis innan du ger dig in i en sådan djungel. Försök memorera varifrån du kom in, vilken huskropp och vilken våning. Det är inte alltför ovanligt att man efter några entusiastiska butiksinköp upptäcker att man inte har någon aning om var man är och att alla butiker just stängt, consiergen gått hem och toaletterna är stängda. Då kommer överlevnadskitet väl till pass.

Hong Kong är en fantastisk, mångfacetterad stad med många olika miljöer och intryck. Missa därför inte de lokala gatuköken med nudlar, äggvåfflor och de chilidoftande fiskbullarna.  Men mer om detta i ett annat inlägg.

Ha en fantastisk resa!

[sgmb id=”1″]

Kategorier
hälsa Mesopotamien

Lathet är mänsklighetens främsta egenskap

Nu undrar du säkert vad jag menar med detta. Att lathet skulle vara något bra? Är det inte snarare så att vi ser ner på lata människor? Att vi ser upp till dem som jobbar dygnet runt och kanske bara sover några timmar om dygnet? Steve Jobs som aldrig duschade och troligtvis luktade vedervärdigt sov max några timmar per dygn. Han var en arbetsnarkoman och ett ideal för många. Men Steve Jobs var också lat. Han designade exempelvis mobiltelefonerna så att antalet knapptryckningar för att göra något var minimalt.

Alla vi människor är lata. Det är inbyggt i vår kropp. Det är faktiskt en livsavgörande egenskap. Utan den hade vi aldrig överlevt. Har du tänkt på de belagda gångstigarna som byggherrar och arkitekter designar i nya villområden. Det är estetiskt vackra gångstigar som böljar fram och tillbaka mellan radhusen och buskagen. Men sedan viker det av en nedtrampad lerig stig från gångvägen ut till en busshållplats eller ett parkeringshus. Som av tusentals fötter, en myriad myror som trampat ned gräset till lera. Där har latheten klivit fram i ljuset. Man sparar några steg på att gena.

Vem var det som uppfann hjulet? Jo en lat person såklart. Hen bodde i Mesopotamien för sextusen år sedan. Ett samhälle som var strikt organiserat med olika samhällsgrupper med prästerna högst upp i hierarkin. Samhället var beroende av odlingarna. Städerna var gigantiskt stora, huvudstaden Ur hade vid den tiden 40 000 invåndare. Bönderna behövde frakta spannmål till staden från den omgivande landsbygden och då kom hen på att hjulet möjliggjorde att hen kunde frakta mer spannmål till lägre energi. Hen sparade på energin.

Lathet är helt enkelt vår inbyggda förmåga att se möjligheter till att spara energi. Men inte ur samhällssynpunkt. Nej, förmågan är rent egocentriskt. Men likväl fortplantar sig effekterna utåt till samhället och det skapas fordon som vi kan frakta oss i, videokonferenser så vi slipper flytta oss ur stolen, hissar för att ta oss upp i byggnader, osv. Utan lathet hade vi inte haft dessa civilisationens yttersta hjälpmedel.

Men latheten eller förmågan att spara energi är faktiskt än mer intrikat. Din kropp jobbar hela tiden för att spara energi. Oavsett om du sitter eller står så sker en konstant ström av små kommandon till dina muskler för att minimera energiförbrukningen (Läs mera om det här). På så vis får hjärnan maximal tillgång till energi. Hade du inte haft denna styrmekanism hade all energi åtgått till dina muskler och vi hade förvirrat sprungit omkring och inte fattat någonting.

Det här är något som det forskas på väldigt mycket just nu. Hur skall man utnyttja denna styrmekanism? För styrketräning till exempel. Eller konditionsträning. Din kropp motverkar ju onekligen dina tankar om svällande muskler eller maratonlopp. Det finns några trick. Vill du löpträna? Spring baklänges. Jo det är sant. Spring baklänges. Då rör du muskler på ett annorlunda sätt. Ditt styrsystem blir förvirrat och när det försöker minimera energiåtgången vet det inte vilka rattar den skall vrida på. Baklänges löpning förbrukar upp till åtta gånger mer energi än framlänges löpning. Dessutom stärker det magmusklerna, förbättrar din hållning. Vissa anser att det dessutom är bra för hjärta och lungor men jag har inte sett någon medicinsk studie på det. I Japan är det rätt vanligt och kallas för retro running. Jag har hittat två studier om hälsoeffekter 2014 och 2016 som du kan läsa om du vill fördjupa dig i det.
Sedan är det helt klart att om du skall springa baklänges, gör det på en inhägnad bana och inte ute i trafiken.

Latheten innebär också att vi har lättare att slå oss ned och slappa än att motionera. Vår kropp är utformad för att jaga byten vid behov och därefter vill den helst ta det lugnt framför brasan. Samtidigt omvandlas också muskler till energi om de inte används. Allt för att din hjärna skall få den energi den behöver.

Så vad är lösningen? Förståelse för hur just du beter dig är steg ett. Vi är inte alla stöpta i samma form. Nästa steg är att utforma din verklighet efter dina mål och förutsättningar.

Vad vill du göra med din lathet?

[sgmb id=”1″]