Kategorier
Halloween Rudbecklaboratoriet

Tjuvstart på Halloween

christer_halloween1Idag hade vi på IT avdelningen den traditionella Hallowen-promenaden där jag och min personal bjuder forskare och studenter på fika med skrämselhicka. Frun hade bakat utsökta kakspindlar, gulliga minipumpor samt sockersöta marshmallows doppade i choklad.

Jag hade sminkat mig som ett brännskadeoffer, Mika var tempelriddare och Martin en skrotad dator.
christer_halloween2Succén var given. Vi överraskade styrgruppen i sitt konferensrum så de skrek av förtjusning, smög på doktorander i korridoren och kastade oss in i läkarrum och kliniker.

I ett rum satt en av forskarna och diskuterade med en kollega när vi hoppade in. Han blev så rädd att han höll på att dö. Det hade nog inte varit en bra avslutning på promenaden. Men å andra sidan fanns det ju närmare 100 läkare i byggnaden så någon hade säkert klarat av HLR. Kanske till och med nynnat på Pippi Långstrump såsom Bengan råkade ut för i ”Fru Joredals knarkfabrik”.img_6698

Trick or Treat anyone?

[sgmb id=”1″]

Kategorier
Fru Joredals knarkfabrik skrivande

Karaktärputsning

Har korrekturläst för n’te gången Fru Joredals knarkfabrik och hittade några avsnitt där Sigurd verkade agera utanför sin komfortzon.  Han har ju vissa problem med beröring och intimitet och bara tanken att han frivilligt skulle kunna röra en annan människa vore honom främmande. Men i dessa avsnitt verkligen rör han en annan individ! Frivilligt!

Jag var tvungen att skriva om hela avsnittet. Nu beter han sig som den skadade personlighet som han är och efter sina egna förutsättningar. Det är intressant själva processen med finputsningen av karaktärerna och hur de agerar. I början var jag mest intresserad av grovhandlingen men nu är det mest spännande att verkligen fundera igenom hur varje personlighet skulle bete sig i de situationer jag så okänsligt försatt dem i. Kommer hen att göra si eller så? Jag trodde att jag var färdig med manuset men har insett att jag nog kan putsa på det en bra stund till. Eller åtminstone tills jag fått kontakt med en redaktör som säger åt mig att nu duger det.

För själv blir jag nog aldrig nöjd.

Kategorier
Förlag

Manus away!


Ja då var manuset till Fru Joredals knarkfabrik inskickat till Forum och Piratförlaget. Till inskicket skall man skriva ett följebrev. Visst har du skrivit ett följebrev någon gång för att beskriva dig själv? Du vet när man skall söka jobb eller något. Det är skitsvårt!

Efter en kvart så tröttade jag och skrev om allt från början. Nu blev den mer respektlös och utmanande så antagligen kommer de att slänga manuset direkt.

 

[sgmb id=”1″]

Kategorier
Okategoriserade

Carpe Diem – multiplexa!

Insåg just att jag i min planering har lagt in ungefär fyra månader innan jag släpper boken på mitt egna förlag. Den tiden skulle jag ju kunna utnyttja genom att låta ett eller två förlag bläddra i manuset.

Jag har inga stora förväntningar. Med ungefär 99,2% sannolikhet kommer de inte att välja att ge ut min bok:

  1. Jag är debutant
  2. Jag är inte journalist eller har en bakgrund som sådan.
  3. Boken är inte riktigt klar, behöver korrekturläsas och redigeras
  4. Boken kanske inte passar in i deras utgivningsschema

Men å andra sidan har jag ju inget att förlora. Jag kommer inte att få stryk. Ingen kommer att skälla ut mig. Det som troligtvis kommer att hända är att ingen hör av sig.

Två böcker i samma genre är Hundraåringen, samt Kaffe med rån. Hundraåringen kom ut på piratförlaget och Kaffe med rån ligger på Forum.

De skall få en (1) chans.

 

Kategorier
skrivande

Sex och dialoger

Det svåraste som finns är nog att skriva trovärdiga sexscener. Jag har skrivit några i ”Den tredje sfären” och det var inte enkelt. Sexscener har en tendens att antingen bli löjliga eller väldigt obehagliga. Som författare skäms jag ibland när jag skriver extremt snuskiga saker, men som måste in i berättelsen. Då får jag bita ihop och skriva samtidigt som jag blundar.
Det är inte lätt.

Sedan låter jag mina fullvuxna döttrar läsa mina patetiska försök. När de slutat skratta brukar jag få en hel del tips om vad som inte skall stå och så är den iterativa processen igång.
En bok som Fifty shades of gray måste varit helt remarkabelt svår att skriva….

Det näst svåraste är att skriva trovärdiga dialoger. Hur många gånger när man ser på en film har man inte funderat över om de glömde bort dialogen när de skrev manus. Samtidigt är det dialogen som lyfter filmen eller boken. Precis som Rob Blair i Creative Writers Guild så är Firefly en av mina favoritserier: Till stor del beror det på den fantastiska dialogen. Rob har sammanfattat nio regler för hur man skriver en dialog som jag tänkte dela med mig av:

  1. Låt dialogen ha flera parallella spår
    Människor talar ofta om flera saker samtidigt i en dialog, slänger ur sig frågor och svarar samtidigt.
  2. Höra fel
    Väldigt ofta hör man fel. Ibland frågar man vad de sa. Ibland svarar man fel. En dialog är sällan så tydlig att allt uppfattas som det ska.
  3. Göra saker samtidigt
    Man står sällan still och bara pratar när man för en dialog. Vi multiplexar, hackar sallad, bläddrar i en bok eller låter fingret följa ett mönster.
  4. Tappa fokus.
    Du har varit med om det själv. Ni diskuterar något och du spinner vidare på något hen sa och plötsligt pratar ni om något helt annat. Fullständigt normalt. Ofarligt.
  5. Kroppsspråk
    Det talade språket är en väldigt liten del av kommunikationen. dessutom kan den ibland vara i konflikt med hur personerna beter sig, vilket skapar spänning och intresse.
  6. Fragmentering
    Som författare skall man beskriva med hela meningar ett skeende. Det sker däremot aldrig i en talad dialog. Snarare är den fragmenterad och splittrad. Låt den vara det även i din dialog.
  7. Självavbrott
    Ibland avbryter personen själv sin dialog och korrigerar fakta. Även detta fullständigt normalt. Utom för robotar. Om en robot gör detta – släng den.
  8. Osäkerhet om fakta
    Är du säker på när du käkade lunch igår? Vad åt du och hur många glas drack du till maten? Var TVn på samtidigt? Det är normalt att vara osäker på fakta vilket också bör avspegla sig i en dialog.
  9. Obekväm tystnad
    Ibland blir det bara tyst. Och det kan vara en obehaglig tystnad. Ibland en trevlig avslappnad tystnad. Beskriv den.

För den engelska mer kompletta versionen klicka här!

Tack Emelie för tipset!