Kategorier
Okategoriserade

Vad handlar egentligen den tredje sfären om?

Frågan dök upp här om dagen. Precis som i sången ”under ytan”: Vad är det som skymtar under Den Tredje Sfärens berättelse om gudarnas spel och människornas öden?

Forskarna tror sig veta att Homo Sapiens har existerat i ca 50 000 år. Men det är en pågående revidering eftersom underlaget är så begränsat. Det som gällde när jag var liten är inte sant idag. Imorgon kommer ett nytt påstående ha fått fäste och omkullkastar allt vi trott oss veta.

50 000 år är en väldigt kort tid i jämförelse med jordens ålder. Ett år är nästan ingenting. Vår skapelse har beskrivits på så många olika sätt från olika religioner och vetenskapsmän under mänsklighetens livslängd. Vilken version är den rätta? Det är en fråga som orsakar krig och lidande.

Den Tredje sfären är en annan vinkling på skapelseberättelsen, ur en fantasysynpunkt. Den som läst sin bibel kommer att känna igen många saker, men beskrivna ur en annan vinkel. Ur en Sumerisk vinkling.

Skrivkonsten, administrationen, hjulet, vagnarna, krigskonsten uppfanns av Sumererna i Mesopotamien, ett område som idag omfattar Irak, Iran, mfl länder. Det var ett segt och uppfinningsrikt folk. Redan för fyratusen år sedan uppfann de till exempel kompositbågen.
(Man tror att kompositbågen skapades 2500 Fkr i staden Mari (nuvarande Syrien)).

När vi i Sverige under senare delen av stenåldern levde i enkla hyddor omfattade sumeriska städer tiotusentals invånare med byggnader som reste sig trettio meter ovanför marken. Staden Ur var på den tiden världens största stad med 65000 invånare. (Det tog Stockholm drygt tretusen år (1670) att uppnå samma storlek).

Sumererna skrev ned berättelsen om syndafloden, skapade fantastiska dikter och dyrkade gudarna som nedstigit från himlen i sin himlafarkost. Berättelser och gestalter som plagierats av senare folk och religioner.

Men tänk om det de beskriver faktiskt var sant? Att gudarna gick på jorden en gång i tiden? Att de fysiskt skapade människan till sin avbild?
Vad skulle det få för konsekvenser?

Tänk om skapandet av människan till och med var ett misstag?

Kategorier
Den tredje sfären Förlag Fru Joredals knarkfabrik Marknadsföring

Books away!

Då var det klart! Fru Joredals knarkfabrik samt Magins Röda Band finns nu ute hos näthandlarna i sina digitala virtuella bokhyllor. Men de är inte ensamma. De bor tillsammans med tjugo miljoner andra böcker. Hur skall någon någonsin hitta dem på sina hyllor? Kommer de att förtvina och torka bort? Kommer det virtuella bläcket eroderas och texterna skrumpna ihop?

Dax för lite marknadsföring!

Undertecknad har marknadsfört programvaror till företag tidigare men detta är något helt annat. Hur hittar man överhuvudtaget sin köpare? Och dessutom till rimlig penning? Det finns säkerligen tusentals läsare som skulle kunna tänka sig att läsa mina böcker. Men hur hittar jag fram till dem i det digitala brus som ökar allt mer?

Det får bli lite trial and error. Under det närmaste året kommer jag att testa olika metoder att hitta fram. Vi får se vad som lyckas bäst…

Produktplatser

Jag har kodat ihop två produktplatser, det som populärt kallas landingpages. Tanken är att läsaren skall förmås att klicka på en länk och hamna på en av dessa. Där finns det ytterligare information och lite saker att göra såsom tävlingar eller andra aktiviteter. Kolla gärna in dem:

Den Tredje Sfären
Uppsala som Sigurd ser det

Nu gäller det att få läsaren att klicka in sig dit och kanske till och med köpa en bok eller två. Hur skall detta ske?

Facebook ads

Jag tänkte börja med att prova FaceBook ads för båda bokserierna. Har ingen aning om det kommer att fungera. Facebookflödet idag är ju så enormt. Hur skall man hinna synas bland alla inlägg?
Det skall bli spännande.

Google Ads

Google Ads skall vi väl också klämma och känna på. Traditionell sökmetodsannonsering. Men funkar den för böcker?

Jag misstänker att det kommer bli en skakig och omtumlande resa framåt.

Häng med!

[sgmb id=”1″]

Kategorier
bokproduktion Den tredje sfären Förlag Fru Joredals knarkfabrik

Att publicera sin bok

Det börjar bli dags att publicera såväl ”Fru Joredals knarkfabrik” som ”Magins Röda band”. Två böcker nästan samtidigt. Det skall bli kul!

Men det finns en hel del saker att tänka på när man skall publicera. Eftersom jag i huvudsak använder mig av Publit för små bokvolymer gäller det att veta hur själva tekniken bakom publiceringen fungerar. Eller inte…

Jag har haft en hel del diskussioner med den trevliga supporten på Publit och Bokinfo och det här är vad jag kommit fram till:

Publiceringen

När du publicerat din bok kan du inte ändra texter eller omslag. De är för evigt låsta till ditt ISBN nummer. Vill du göra ändringar: skapa ett nytt ISBN nummer och publicera på nytt.

Publicering kostar ca 300:- hos Publit samt ytterligare ca 300:- hos Bokinfo.

Överföring mellan Publit och Bokinfo

När du sparar ändringar i beskrivningarna för din bok via Publit så skapas ett exportjobb. Inom 24h kommer dina ändringar att kopieras över till Bokinfos databas. Men det finns en del skavanker:

Klassificering:

Vid överföringen till Bokinfo så sätter Bokinfo klassificeringen”Skönlitteratur allmänt” på alla böcker utom facklitteratur. För att ändra – kontakta Bokinfo och be dem ändra det till önskad klassificering. Tyvärr går det inte att göra själv via gränssnittet utan man måste be Bokinfo ändra manuellt.

Formatering på bokbeskrivning.

Vid import till bokinfo tas all ev. html formatering bort på din bokbeskrivning. Det innebär att din tjusigt inmatade text på Ad-Libris hemsida ser ut som skit. (ursäkta uttrycket). All text har ramlat ihop i en enda klump. Defintivt svårläst.
Andra återförsäljare såsom Bokus verkar behålla formateringen.

För anpassning till ÅFs hemsidor kan man därför redigera detta själv via gränssnittet i Bokinfo. Lägg till <p> för paragrafer, <br> för radbrytningar och länka med <a href=””> till externa sajter om du vill. Observera att om du ändrar något i Publit och sparar så kommer dina mödosamma korrigeringar att skrivas över. Se därför till att du sparar beskrivningarna i ett separat textdokument också.

Fältimport

Följande fält importeras från Publit till Bokinfo:

  • ISBN
  • mått (bredd/ryggbredd/höjd/vikt/sidantal)
  • genrekoder
  • titel, undertitel
  • medarbetare
  • beskrivande text
  • Serieinformation (om det finns)
  • Kollektionsinformation (om det finns)
  • Tumnaglar
  • Pris + tillgänglighet

Om man ändrar något i Publit så skrivs alltså samtliga dessa fält över i Bokinfo. Andra fält såsom keywords t.e.x. i Bokinfo berörs med andra ord inte.

Att tänka på i Bokinfo

Om man inte vill att boken skall vara synlig

  • Bocka i rutan ”förhandsinfo” som ligger under läromedel

För att få maximala träffar hos ÅF:

Redigera keywords och lägg till lämpliga sökord för din bok

Beskrivning

Se till att både ”saga” och ”katalogtext” är uppdaterade för din bok.  Katalogtexten är max 400 ord, men ”sagan” kan vara längre. Utnyttja det.

Lycka till och happy selling!

Kategorier
Okategoriserade

Våga vara kluven

Jag upptäckte tre insikter som påverkar mitt skapande för några månader sedan.  Jag förstår inte hur jag kunnat leva utan dem i 56 år.
Jag har alltid drivit olika projekt. Upptäckt Ordet, funnit Symaskinen, hittat Penseln och använt Hammaren.
Jag har nästan aldrig haft en genomtänkt plan utan snarare låtit skapelserna växa fram organiskt, steg för steg. Förfinat strukturerna där de behövs och hittat på andra utväxter. Låtit det växa fram. Det kräver en hög nivå av naivitet, kreativitet och godtrogenhet.

Vilka är då de tre insikterna?

Ett steg i taget

Det låter enkelt men är faktiskt svårt. Se på ditt projekt och ägna en liten tid varje dag åt det. Skriver du en bok, skriv några ord. Målar du en muralmålning, lägg på lite färg. Syr du en klänning, klipp till lite tyg. osv.
Om du ägnar lite tid varje dag så är du klar med projektet snabbare än du tror. Missar du en dag så är det ingen katastrof. Ta det nästa dag.

Tiotusen timmar

Vad betyder det egentligen? Jo det är insikten att du inte är riktigt bra på något förrän du engagerat ägnat minst tiotusen timmar åt hantverket. Min favorit är aspiranten i den lilla sushirestaurangen Sukiyabashi Jiro  i Tokyos tunnelbana som lagade till Tamago, en japansk omelett, varje dag i tre års tid. Det var det enda han gjorde. Laga till och presentera för sin mästare. Som ratade den. Varpå han lagade en ny omelett. Som ratades. I tre års tid.
Så en dag, efter att ha ägnat tusentals timmar på att förfina sin omelett hade han nått fulländning. Mästaren godkände hans omelett!
Nu skulle han börja laga till Sushi Su…
Det tar tid att bli bra på något, oavsett vad det än är. Det är bara att köra på!

Färdig – inte perfekt

Det här är det absolut viktigaste: Gör klart dina projekt!
Ja, jag vet. De är inte perfekta. Skit i det. Gör klart dem. Gör dem så bra du förmår just nu, men överarbeta dem inte. Perfektionism är din största fiende.
Dina projekt kommer aldrig att vara perfekta. Varför? Jo för när du avslutat ditt projekt så befinner du dig på en livsresa. Projektet är en hållplats, men den är inte målet. Det du gör idag kommer du att se ned på om fem år. ”Det saknade det och det där.” ”Det var inte moget.” O.s.v.
Strunta i det!  Projektet är en tidsbubbla, en avgjutning av ett stadium på din livsresa. Som sådant är det en unik dokumentation av din skapelseförmåga och ger dig perspektiv på din utveckling.

Klyv dig!

Det finns en konsekvens av detta resonemang. Det är att du inser att allt du skapar kommer bli bättre. Då kanske du fastnar i självkritik och inte vågar ge ut dina alster. Det är extra svårt om du är indieutgivare eftersom du måste ta tag i marknadsföring och försäljning.

Det är då du skall klyva dig!

Skapa dig en virtuell säljare. En riktig krängare eller en relationssäljare. Välj den image som du tycker passar bra för att sälja ditt alster.
Antag den identiteten.

Tänk så här: Jag är en marknadsförare som fått i uppdrag av en okänd kreatör att sälja hens alster på marknaden. Min uppgift är inte att bedöma kvaliteten på verket eftersom:

  • Det finns miljoner dåliga alster ute på marknaden som säljer väldigt bra.
  • Det finns också mästerverk som aldrig kommer att synas eftersom kreatören skäms för sitt verk.
  • Det finns ingen exakt relation mellan kvalitet och marknadsframgång.
  • En bra marknadsföringskampanj kan nå framgång oavsett kvalitet på produkten.

Hur gör jag för att på bästa sätt uppfylla mitt uppdrag?

 

Kategorier
skrivande

Våga Vara Vetgirig!

Det är många som hävdar att Sokrates var en verkligt vis man. Själv hävdade han att han var rejält okunnig om det mesta, men att han visste om det. För honom var det pudelns kärna – vetskapen om vad man inte vet, kan eller behärskar.

För mig innebär det att vara ödmjuk för kunskap samt hela tiden våga fråga. Det är inte pinsamt att vara okunnig. Det är betydligt mer pinsamt att inte erkänna det.

Varje gång jag lärt mig något nytt så blir jag glad. Om jag lär mig en ny kunskap varje dag så kommer jag efter ett år veta 365 flera saker än jag kunde förra året. Det är inte illa.

Mina två favoritböcker just nu är ”En kortfattad historik över nästan allting” samt ”Filosofins historia”. Jag läser ett kapitel på kvällen och somnar nöjd med att ha fått en glimt av nya kunskaper. Ibland sitter vetskapen kvar flera dagar. Ibland längre, kanske resten av livet?

Igår lärde jag mig att det bor sisådär 100 miljarder mikrober på min kropp. De trivs där och käkar hudflarn. Frossar i hudsekret och oljor som sipprar fram ur porerna. Vilka gulliga små väsen!  För dom är jag en planet. Hela deras värld. Coolt!
Även du är en planet. En hel värld.

Ska du bara läsa en enda bok så läs ingenting av det jag skrivit.
På fullt allvar.
Läs istället ”En kortfattad historik över nästan allting”!
Den kostar bara 57 spänn och kommer förändra ditt liv. Varje gång jag läst den blir jag lycklig. Både över ny kunskap. Men lika ofta när jag inser att Einstein på många sätt var lika glömsk som jag. Att nobelpristagare ofta hittat saker av slump. Att utveckling är nyckfull. Att meteoren som dödade dinosaurerna ligger begravd under delar av Mexico. Att syre är farligt för de flesta utom oss.

Det är rätt spännande.

[sgmb id=”1”]