Då var det klart! Fru Joredals knarkfabrik samt Magins Röda Band finns nu ute hos näthandlarna i sina digitala virtuella bokhyllor. Men de är inte ensamma. De bor tillsammans med tjugo miljoner andra böcker. Hur skall någon någonsin hitta dem på sina hyllor? Kommer de att förtvina och torka bort? Kommer det virtuella bläcket eroderas och texterna skrumpna ihop?
Dax för lite marknadsföring!
Undertecknad har marknadsfört programvaror till företag tidigare men detta är något helt annat. Hur hittar man överhuvudtaget sin köpare? Och dessutom till rimlig penning? Det finns säkerligen tusentals läsare som skulle kunna tänka sig att läsa mina böcker. Men hur hittar jag fram till dem i det digitala brus som ökar allt mer?
Det får bli lite trial and error. Under det närmaste året kommer jag att testa olika metoder att hitta fram. Vi får se vad som lyckas bäst…
Produktplatser
Jag har kodat ihop två produktplatser, det som populärt kallas landingpages. Tanken är att läsaren skall förmås att klicka på en länk och hamna på en av dessa. Där finns det ytterligare information och lite saker att göra såsom tävlingar eller andra aktiviteter. Kolla gärna in dem:
Den Tredje Sfären
Uppsala som Sigurd ser det
Nu gäller det att få läsaren att klicka in sig dit och kanske till och med köpa en bok eller två. Hur skall detta ske?
Facebook ads
Jag tänkte börja med att prova FaceBook ads för båda bokserierna. Har ingen aning om det kommer att fungera. Facebookflödet idag är ju så enormt. Hur skall man hinna synas bland alla inlägg?
Det skall bli spännande.
Google Ads
Google Ads skall vi väl också klämma och känna på. Traditionell sökmetodsannonsering. Men funkar den för böcker?
Jag misstänker att det kommer bli en skakig och omtumlande resa framåt.
Häng med!
[sgmb id=”1″]