Kategorier
husbil Husbil 2024

Sommarresan 2024

Nu är det dags för husbilen att få några mil under däcken. Planen är att försök ta oss ned i Europa men allt kan hända och ingenting är skrivet i sten. Vi kanske bara kommer till Jönköping. Vi får se. Jag kommer att uppdatera med dagsanteckningar, inget avancerat utan mera bara direkt från hjärtat vad som hänt under dagen. Se det som en dagbok, inte som ett kåseri. Då kör vi:

8/7

Avresa, bilen är fullastad, katten är vaccinerad och vi har både kattvagn, kattbur och kattlåda i bilen. Det är trångt om saligheten.

Såväl jag som Reancy har lastat nästan alla våra kläder med på resan då vi tänker oss vara borta i fyra-fem veckor. Det är länge. Vi har dock inte så mycket mat utan tänker att det köper vi på resan. Jag har hittat en blogg från Nomadliv där de åkt till Normandie, närmare bestämt staden Cancale vid Atlantkusten. Den ser spännande ut! Men som sagt vi får se hur långt vi kommer. Morris rabiesspruta måste också verka till och med den 18/7 så egentligen får vi inte lämna Sverige före det datumet. Då vet vi inte om vi hinner ner till kontinenten ..

Första stoppet blir Rejmyre med Sally, Otto och Cintra. Otto fyller år så vi firar med tårta och present. Och jag får också en present! Ett presentkort till fiskebutiken ”1894 Skeppa”. Men ibland går det troll i allt. Igår natt hade någon satt eld på 1894 Skeppa så nu vet jag inte om det går att nyttja presentkortet! Så galet det kan bli…

Imorgon kommer Saga hit, hon ska vara hundvakt i några dagar.

9/7

Efter att ha lämnat av Saga till Sandra i Norrköping samt ha införskaffat diverse nyttiga ”bra att ha” saker på Biltema och Clas Ohlsson satte vi kosan mot Tiveden. På vägen undersökte vi också diverse ställplatser längs med Göta Kanal men dessa visade sig vara fullproppade med husbilar så ingen ledig plats fanns att få. I Borensberg gjorde vi en mindre utflykt och fann en liten mysig stad med många vackra scenerier.

Efter att ha korsat Vättern via höga broar (två till ordningen) landade vi då så strax söder Askersund.

”Det finns något som kallas Eco Camping vid Tiveden”, säger Reancy. Jag grymtar ”Det är säkert bara någon gräsplätt som hyrs ut till ockerpriser”

Men Eco Campingen visade sig vara fantastiskt mysig. Gräsplätt var det förvisso men den låg vid en liten damm med ett vattenfall och med såväl toalett som dusch, spel och sällskapsrum tillgängliga till det facila priset av 120 svenska riksdaler. Sagt och gjort. Så då stannade vi till precis vid dammen, slängde ut stolarna och strax hade Reancy ordnat en läcker måltid med blodpudding, stekta persikor och ett glas Malbec. Efter en promenad i omgivningarna njöt vi sedan av en vacker röd solnedgång över dammen innan det var dags att gå till sängs.

Trots ilskna och gnälliga serenader när vi åkte hit har också Morris funnit sig väl till rätta när han slipper vara inlåst i buren så nu är han på sitt vanliga mysiga jag.

God natt!

10/7

Morgonen kom med hyfsat väder och efter en dusch och frukost drog vi upp ankaret och tog vägen mot Tibro fast norra vägen mot Unden. Knappt halvvägs kom vi dock på en skylt med namnet Tivedstorpets café. Mot bättre vetande och egentligen utan att veta vad detta nu skulle vara körde vi in på den smala vägen som knappt tillät två bilar att mötas och med branta vägrenar som fick Reancy att bita sig i läppen både tre och fyra gånger samt blunda. Väl framme möttes vi av en Skansenliknande anläggning med gamla hus, ett mysigt cafe och en stor scen där det på fredag tydligen skulle vara countrysång med mera. Efter två kaffe med kaka tog vi farväl och fortsatte mot Tibro. Nu visade sig dock Morris vara mycket missbelåten med att sitta i buren när vi krånglade oss fram genom smala krokiga vägar genom Tivedens urskogar och fantastiska scenerier. Han såväl muttrade som gnällde och det blev snart värre när gnällandet successivt gick över till ett ylande som skar rejält i öronen.

Vi har beslutat oss för att lämna Morris hos Sandra under vår resa. Det blir nog den bästa lösningen för honom och oss, och så får vi hämta upp honom när vi kommer hem igen.

Väl framme i Tibro möttes vi av varma kramar från hela släkten som mangrant slutit upp för årets sommarsoppa. Den var fantastiskt god och innehöll bland annat spritade ärter, blomkål och utvalda små färska potäter. Därefter vankades det plättar i parti och minut samt kaffe. Sedan började det såväl regna som blixtra överallt runt omkring men vi satt under tak så det gjorde inte så mycket. Trinda om magen och väl förplägnade tog vi ett ömt farväl och styrde kosan mot Geta och bisonfarmen på höjden. Vi lyckades få en av de sista platserna.

På kvällen vankades det bisonburgare, grillade potatisar och nachos. Kvällen avslutades med två avsnitt av Happy Valley (IMDB 8.3) på TV’n innan vi daskade i säng, proppmätta av intryck och mat.

Imorgon går resan vidare till Nykil, avlämning av Morris samt träffa Sandra igen.